Applicaties haken

Wij zijn in de ban van applicaties! Deze kleine gehaakte versieringen in allerlei vormen, maten, kleuren zijn ideaal om kleding, notebooks en tassen op te fleuren.

We laten jou graag meegenieten en plaatsen op deze pagina de patroontjes die wij gebruiken. Like ons op facebook en laat zien wat jij hebt gepimpt met gehaakte applicaties!

Ananas

FullSizeRenderDit patroontje kwamen we tegen bij  By Hand London . Je vindt hier een hele duidelijke fototutorial. Voor onze volgers die niet graag Engelse patroontjes haken; hebben we hieronder de vertaling geplaatst:

Toer 1 (geel): start met 8 lossen. Haak een vaste in de tweede losse vanaf de naald. In de volgende losse een half stokje en in de volgende 5 vasten haak je een stokje.
Je haakt nu in de laatste losse nog eens 5 stokjes (6 dus in totaal). Haak aan de andere kant van de losse ketting verder: stokje – stokje – stokje – stokje – half stokje – vaste  en sluit met een halve vaste.

Toer 2 (geel): haak een losse en een vaste in dezelfde steek. Haak een vaste in de volgende steek  en in de steken daarna half stokje – stokje – stokje – stokje- stokje – stokje
haak in de volgende 4  steken elk 3 stokjes (dit is de onderkant / ronding van de ananas) en in de 5 steken daarna weer 1 stokje. Vervolgens half stokje – vaste en halve vaste. De ananas is klaar! Nu alleen nog de blaadjes

Toer 3 (groen): bevestig groene draad aan de bovenzijde van de ananas. haak 6 lossen. haak in deze 6 lossen respectievelijk: halve vaste – vaste – half stokje – stokje en bevestig met een halve vaste in het beginpunt van de groene draad. Herhaal dit nog tweemaal en je hebt drie blaadjes!

Schildpad

img_0449
Toer 1 (donkergroen):
haak een magische ring en 10 stokjes in de ring.
Toer 2: haak 3 lossen en keer. Haak in het eerste stokje van de vorige toer een stokje. Haak in elk stokje van de vorige toer 2 stokjes. Je hebt nu een halve cirkel.
Toer 3: haak aan de onderzijde van de cirkel 8 vasten. Hecht de donkergroene draad af. Het schild is af!

bevestig een nieuwe draad (lichtgroen) in de tweede vaste van de onderzijde van het schild en haak een vaste – half stokje – stokje in dezelfde vaste.
In de volgende vaste: stokje – half stokje
In de volgende 3 vasten een halve vaste
In de volgende vaste een half stokje en stokje
In de laatste vaste een stokje – half stokje – halve vaste
De pootjes zijn klaar!

Haak nu 6 lossen en keer (geen keerlosse)
haak in de eerste losse vanaf de naald een half stokje
in de volgende 3 lossen een stokje en in de laatste een vaste
bevestig het kopje met een halve vaste aan het schild.

Tenslotte een Franse knoop met zwarte draad als oog en klaar!

Vogeltje

img_1855-2

Het patroon van het vogeltje vind je hier